Sådan øger du med garanti dit salg online

Hvis vi følger alle prognoser, så viser de at ikke kun markedsføring, men også salg, bevæger sig fra fysisk butik til online webshop. Og tendensen stopper ikke, tværtimod er flere og flere produkter, som man, da bølgen startede, ikke troede nogensinde ville kunne sælges online. Det gælder især for fødevarer og andre produkter hvor enten opbevaring kræver specielle forhold som temperatur, lys/luft osv. som har med holdbarheden at gøre. Også andre produkter som møbler og brugsgenstande, hvor kunden ofte gerne vil mærke eller prøve varen først, for at fornemme kvaliteten, designet og komforten ved produktet. Men i dag er mange af disse produkter også gået fra at sælge i butik til at sælge online, typisk med levering direkte fra eget lager. Det skyldes at sælgeren/udbyderen af produktet kan spare massive omkostninger til fysisk butik og personale, og dermed, med kun en brøkdel af de udgifter til butik, markedsføre sig direkte til relevante kunder online, og endda tilbyde langt billigere priser på produkterne, fordi butikken og personalet er sparet væk. Det er langt billigere at have en kundeservice enhed, som kan svare på alle spørgsmål telefonisk og på chat og samtidigt lave øvrigt kontorarbejde, end det er at have folk stående ved en kasse i en butik og vente på kunden. Butikken kræver i øvrigt rengøring, og løbende redesign for at være moderne og indbydende. Her er det igen meget billigere at ændre design på ens hjemmeside, og lave spot-tilbud, fremvise produktserier og ’andre købte også’-relevant markedsføring. Det kræver dog en vis indsigt i at være den mest attraktive udbyder. Og det foregår i dag via søgemaskiner, primært Google. Det ved også godt Google, og derfor er deres hovedindtægt selvfølgelig at servicere annoncer i deres søgemaskine. Google shopping er billedannoncer, hvor dit indhold bliver vist de rigtige steder, og med et visuelt indbydende indhold lokker du kunder videre til din hjemmeside eller webshop, med bare et klik, hvorfra de videre kan finde information og hjælp til at handle i din online, ’digitale butik’. De skal dog have følelsen af ikke at mangle noget i forhold til en fysisk butik, og derfor er det vigtigste og din primære opgave og udfordring at lave en hjemmeside der er så professionel så muligt, og har så mange elementer som i en fysisk butik. Bare forestil dig at gå ind i en butik, i VR, og blive mødt med alt hvad der er, frembragt for dine øjne, hvor du ender med at stå ved kassen, betale og ved ”udgangen” få at vide, at du modtager varerne indenfor 2-3 hverdage, har x antal dages returret, og altid kan tracke leverancen samt få yderligere hjælp og vejledning via chat eller telefon. Ikke noget besvær med at løfte tunge poser eller andre større varer ud og hjem, blot vente til leveringen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *