Kom Godt fra Start Som Iværksætter

Det kommer ikke længere bag på nogen, at vi er vidne til en fortsat svindende økonomisk situation, kombineret med stigende priser på alt fra dagligvarer til benzin og diesel. Det har tendens til at gøre livet hårdt og elendigt for mange mennesker og virksomheder.

Vi er i en periode, hvor mange opstartsvirksomheder og iværksættere hurtigt giver op med deres  forretningsidéer fordi det er for ”svært” i det nuværende miljø, eller fordi de har en antagelse om, at der ikke er nogen penge i den nuværende økonomi.

Fra min erfaring som forretningscoach, kan jeg sige, at det blot er dårlige undskyldninger. Det er faktisk lige præcis i disse tider, at der er perfekt grobund for at kaste sig ud som iværksætter. Mange virksomheder, der startede i økonomisk hårde tider, har større tilbøjelighed til klare sig godt. Det skyldes alt lige fra mindre konkurrence, billig arbejdskraft, og den øgede støtte der generelt sættes til rådighed for opstartsvirksomheder. Tag til et Foredrag om iværksætteri med enhver erfaren person, og de vil fortælle dig det samme: det er nu du skal slå til.

Husk på, at økonomier gennem faser af vækst, tilbagegang, stilstand og tilrettelse. Med omhyggelig forberedelse og planlægning, kan du få en lille virksomhed til at vokse sig kæmpe stor, ved at drage fordel af de faktorer der spiller ind i hver enkelt fase. Det første du skal have på plads er et stærkt fundament for din virksomhed.

 

  1. Vær klar over din vision

En god vision er et inspirerende billede af, hvad du forsøger at skabe. Du kan se det på forskellen på noget du bare har lyst til at lave, og noget du ønsker at blive husket for. At have en levende vision om den type virksomhed, du ønsker at starte, vil gøre en stor forskel på, hvor meget du vil kunne inspirere andre når du kommunikerer med dem. Når du præciserer din vision for at starte en ny virksomhed, skal du kunne give et klar svar på følgende spørgsmål:

  • Hvem er din ideelle kunde?
  • Hvilken værdi skaber du for dine interessenter, dit samfund og din omverden?
  • Hvorfor eksisterer din organisation?

Hvi du finder det svært at besvare disse spørgsmål – hvad end det er i opstartsfasen, eller når du senere i processen reflekterer over hvad du laver, så kan det være værd at gå tilbage til tegnebrættet, for at få en større klarhed om, hvad det reelt er du forsøger at gøre.

 

Din vision er fundamentet for den virksomhed, du vil bygge. Det er planen for, hvad du vil have din virksomhed til at stå for mange år ud i fremtiden. Men en klart optegnet vision, lægger du vejen for, hvor succesrig din virksomhed vil være. Det er umuligt at gro en virksomhed større, end den vision du har lagt for den. At holde din vision enkel og spændende, vil holde dig konstant energisk og inspireret til, at formidle den til verden, uanset om det er gode eller dårlige tider.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *