Hvor smart har man lov til at være?
Som lidt af en tekniknørd kan jeg ikke lade være med at græmmes når jeg læser om tablet-projektet på den der skole syd for Århus. Hvis I ikke har fulgt med i det, så har skolens ledelse har tildelt samtlige elever hver deres tabletcomputer (manifaktureret af et vist “Æble-firma”) til brug i undervisningen.
Jeg holder såmænd meget af den pågældende tabletmodel, og ser heller intet problem i at der eksperimenteres med moderne udgaver af romernes “tabula” – på sin vis fungerer disse tablets meget på samme måde, selvom den 2000 år ældre model (en lertavle der kan ridses i) nok havde været lidt billigere. Det er mere det at skolen kaster sig ud i sådan et projekt, fuldstændigt uden blik for det teknologiske tidsperspektiv.
Tablet’en koster 10 gange så meget som det den kan (hvis man kun ser den som et undervisningsredskab), og havde man ventet bare et par år, så kunne man f.eks. have fulgt et meget omtalt projekt i Indien, hvor skoler er ved at udvikle tablets skræddersyet til undervisning, og hvis pris (hvis alt går vel) ender på et par hundrede kroner pr. styk.