Grådige Øjne er Geniale Marketing Øjne

Jeg har altid fået at vide, at jeg har grådige øjne. Det er nok ikke et koncept du er bekendt med, medmindre du kender mig eller nogen i min omgangskreds. Det var nemlig et ret unikt kaldenavn som jeg har fået, på grund af den måde jeg plejer at se verden på. Det sjove er, at to eller tre mennesker fuldstændigt uafhængigt af hinanden, har kaldt det for ”grådige øjne”: og alligevel er det ikke et udtryk, der er i almen brug.

Så hvad vil det sige, at mine øjne er grådige? Jo, når jeg går rundt i min hverdag, så er jeg konstant på udkig efter måder at spare eller tjene penge. Og ikke kun penge faktisk: jeg optimerer på alle ressourcer. Jeg forsøger at spare tid, minimere mængden af arbejde og så videre.

Hvis jeg er ude at løbe en tur for eksempel, så stirrer jeg aldrig ned i jorden. Jeg kigger lige frem, og lægger mærke til alt hvad der kunne ske at stå i min løbebane. Der er nogle gange cyklister, andre løbere og så videre. Her begynder jeg så helt automatisk at planlægge min rute, så den er så effektiv som muligt: jeg undgår at løbe ind i noget, men vægter altid den korteste rute højt. Fra et konditionsmæssigt perspektiv giver det måske ikke så meget mening: en længere løbetur er jo nok bedre for helbredet. Men jeg kan ikke helt lade være med at optimere hen imod den korteste rute.

Et sted hvor disse grådige øjne virkeligt har tjent mig godt, er i forbindelse med mit arbejde. Jeg arbejder hos et marketing bureau, hvor jeg står for at split teste og optimere på vores salgsprocesser. Her hjælper det at have øje for mulige optimeringer, og jeg elsker at køre diverse eksperimenter for at se hvad der virker bedst. Det er nemlig både en videnskab og en kunstform: du kan komme rigtigt langt med matematik og formler, men den kreative del er stadig essentiel. Jeg elsker at prøve ting af, og så nå frem til nye konklusioner, som jeg kan dele med kolleger. Google shopping er i vækst lige nu, og det var jeg en af de første til at bevise, ved hjælp af et internt eksperiment. Jeg havde en mave fornemmelse af, at det var værd at prøve af, og jeg kom frem til en unik og kreativ måde at gøre det på. Det var den kreative del. Derefter sikrede jeg mig, at vi indsamlede alt relevant data, og så lod vi eksperimentet køre i 3 måneder. Den efterfølgende analyse af min data gav en klar konklusion: Google shopping er en super effektiv måde, at lave flere salg på.

Så hvis nogen siger du har grådige øjne, så ved du nu, hvad det betyder. Jeg forestiller mig, at den måde at se verden på kan være rigtig brugbar i mange forskellige felter, men især når det handler om penge.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *