Det er ikke nemt

I takt med, at virksomhederne er blevet så knalddygtige til at producerer gode varer og i takt med, at de er blevet gode til at sælge dem, er kravene steget og steget. I dag handler det ikke om at være en god sælger og en virksomhed, der laver kvalitet. Varerne/produkterne sælger nemlig ikke sig selv. I dag handler det om at være den bedste, og derfor må man hele tiden søge nye måder på at forbedre sin virksomheds præstationer på. Ofte når man dog et punkt, hvor man tænker :” Kan vi virkelig gøre mere for at optimere vores salg”?

Ja. Man kan altid gøre mere. Det handler om at nå ud til kunderne, og få dem til at længes efter ens produkt og tro, at de ikke kan leve uden det. Det gør man ved at påvirke deres følelelsesregister. Det skyldes at folk i dag associerer sine ejendele såsom telefon, computer osv. med dem selv .Det vil sige at de vil føle, at de rent personlighedsmæssigt passer til den telefon, de nu vælger at købe. Apple er et godt eksempel på en virksomhed, som har lært, hvordan man skal sælge sit produkt. De sælger deres produkt via branding. Apple står i dag for kvalitet, design og luksus, selvom deres produkter i virkeligheden ikke er bedre end Samsungs, samtidig med at de er dyre. Alligevel vælger mange at købe Apple, fordi de gerne selv vil virke lidt eksklusive og har den opfattelse af at Apple er det bedste.

Apple har formået at lære sine kunder at kende, og de har lært at brande sig selv godt. De har de gjort ved at nå ud til kunderne og kende deres købeadfærd på alle mulige måder. Det er dog rigtig meget information, der skal bearbejdes for at lære dette, og har man blot haft virksomhed i nogle år og indsamlet data om ens egne kunder men også generelt, bliver det hurtigt uoverskueligt og svært at bruge til noget fornuftigt.

Et program som BIG Data, er lavet til netop at hjælpe virksomhederne med at finde tendenser i deres kunders købeadfærd, så de kan bruge informationen til at sælge bedre. Det er selvfølgelig ikke hele forklaringen på Apples succes, men det er en stor del af den. Lær dine kunder at kende, og du vil nå meget længere med dit salg.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *